De GroeneKerken-actie is een initiatief van Kerk in Actie en Stichting Tear. De actie richt zich op alle geloofsgemeenschappen die actief aan de slag willen gaan met duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van de eigen gemeenschap. Waarbij we ons realiseren dat mens en aarde met elkaar verbonden zijn.
Aan de slag dus!

De naam GroeneKerken is gekozen vanwege de vele mogelijke associaties met het woord en dus de kleur groen. Groen is schepping, groen is aarde, groen is klimaat, groen is duurzaam, groen is goed en recht doen.
Groene kerken geven een tegengeluid in een wereld die te maken heeft met klimaatverandering, uitbuiting en onrecht.

Bij de GroeneKerken-actie werk je stap voor stap aan een groenere geloofsgemeenschap. De actie is geen keurmerk, maar een verbinding om elk jaar een stap te zetten om ‘groener’ te worden.

Inmiddels is er in Nederland een netwerk van rond de 425 kerken die zich GroeneKerk noemen. Ook de Jachtlaankerk is sinds voorjaar 2022 hier officieel bij aangesloten. Kijkt u ook eens op de website www.groenekerken.nl

We onderscheiden de volgende pijlers:
Geloof en inspiratie
Energie en klimaat
Schepping en natuur
Bewust inkopen
Omgaan met geld
Beleid en aanpak

De groene Jachtlaankerk gaat naar buiten door het kerkplein stapsgewijs te vergroenen. Het uitdelen en zaaien van zonnebloemzaden was het begin. Tuinieren helpt om met elkaar in contact te komen, jong en oud ontmoeten elkaar door samen aan de tuin van de kerk te werken en uit de tuin te eten. In de kinderkring helpen we in de tuin door bollen te planten, zaadbommen te maken, insectenhotels te maken en nog veel meer. De tuin ziet er wat wilder uit dan we gewend zijn, maar de natuur heeft hier juist baat bij. Bloeiende bloemen, zaden en vruchten zijn voedsel voor insecten, er zijn genoeg plekken waar dieren kunnen schuilen en zich voortplanten.

Door het kerkplein minder stenig te maken dragen we bij aan de infiltratie van regenwater en verminderen we de hittestress.
Maar bovenal worden we vrolijk en voelen we ons goed bij bloeiende planten en maken we de seizoenen mee.
Komend voorjaar werken we aan een gedachtenistuin achter de kerk, ook zullen we daar een deel van het plein omvormen tot een bloeiende vlinderstrook.