Uitvoering ‘The Crucifixion’ door twee koren

In de categorie ''

De CGK Novo-Cantare voert, met medewerking van CGGZ Crescendo uit Enschede, de passiecantate “The Crucifixion” van John Stainer uit.

Als solisten werken mee Gerrit van der Heide (tenor) en Palle Fuhr Jørgensen (bas). Orgel en piano worden bespeeld door respectievelijk Gerwin van der Plaats en Jorrit Woudt. Algehele leiding is in handen van Jan Willem Docter.

Toegang is gratis, wel is er aan het eind van de avond een collecte ter bestrijding van de kosten.

In de Engelse koortraditie worden prachtige oratoria uitgevoerd in de lijdensweek. Eén daarvan is The Crucifixion van John Stainer. Hij was componist, organist en hoogleraar in de muziek aan de universiteit van Oxford. Stainer is belangrijk voor de Anglicaanse kerkmuziek en zijn zettingen van carols als God rest ye merry gentleman en The first Noel zijn nog altijd de meest gebruikte.
The Crucifixion is misschien wel na Handel’s ‘Messiah’ het werk dat bij de meeste koren in Engeland op het repertoire staat. Het is één van de mooiste kerkelijke composities van de Engelse organist en componist John Stainer. Door het muzikale devote karakter won het werk onmiddellijk aan populariteit, en staat nu ook veelvuldig op het Passie-repertoire van Nederlandse koren.
The Crucifixion is een oratorium dat het verhaal vertelt van de kruisiging van Jezus. Het begint op het moment dat Jezus met zijn discipelen aankomt bij de Hof van Getsemane en dan volgt het Bijbelse verhaal, afgewisseld met meditatieve teksten. Het lied God so loved the world naar Johannes 3: 16 is de kerntekst van The Crucifixion. Het sterven van Jezus wordt verteld in een heel eenvoudig recitatief. The Crucifixion wordt afgesloten met de ingetogen hymne For the love of Jesus en een kort en krachtig Amen.